Strategii Avansate de Facebook Advertising

Salut şi bine ai revenit pe blogul rango.ro. Numele meu e Alin Macsim şi scriu despre marketing pentru că e pasiunea mea #1.

În articolul de astăzi voi împărtăşi cu tine cele mai bune moduri de a utiliza Facebook Ads, aceleaşi strategii pe care le utilizez pentru a lansa campanii profitabile şi îţi voi povesti şi cum am ajuns să cunosc atât de bine aceste metode.

Eşti pregătit? Să începem!

Voi încerca să mă concentrez până la finalul articolului pentru a nu lasă nimic pe din-afară. Sper ca rezultatul să fie unul dintre cele mai complete ghiduri de Facebook Ads din România.

De fiecare dată când scriu un astfel de articol o fac cu intenţia ca rezultatul final să fie în valoare de cel puţin câteva sute de euro.

Rezervă-ţi puţin timp în linişte pentru a-l putea citi cu mare atenţie.

———–

Relaţiile nu sunt întotdeauna uşoare, iar dragostea nu apare mereu la prima vedere. Cel puţin nu a fost aşa pentru mine, în ceea ce priveşte publicitatea pe Facebook.

Până acum 3-4 ani, nu ştiam foarte multe despre promovarea pe Facebook.

Când colegii mei de breaslă încercau să mă convingă că Facebook Ads e un instrument de care ar trebui să mă îndrăgostesc şi eu, nu prea dădeam semne de interes. Era ca şi dragostea dintre un rocker motociclist şi o membră a corului bisericesc.

Dar să începem cu începutul!

Cariera mea profesională a început mulţumită unui CD cu un site pe care îl creasem în html pentru a face o glumă unui prieten. Acesta a căzut pe mâinile „greşite” ale unei cunoştinţe care s-a întors la mine şi mi-a spus că vrea şi el un site exact ca acela de pe CD şi că mă şi plătea pentru asta.

M-am bucurat ca un copil care îl vede prima dată pe Moş Crăciun. Trebuie să recunosc….eram un student sărac la acea vreme.

Rolul meu de tânăr iubitor de online a fost încoronat timp de mulţi ani de pasiunea pentru traficul organic…mai mult de atât nu prea puteam să îmi permit.

Credeam că traficul care ajunge pe blog de la motoarele de căutare era complet gratuit şi nu exista un cuvânt mai frumos decât „gratuit” la vârstă de 20 de ani.

Mai mult de atât, costurile pe care le avea publicitatea online pe Google Adwords şi apoi pe Facebook Ads mi se păreau comparabile cu cele necesare construirii unui bloc cu 10 etaje.

Nu îmi permiteam eu aşa ceva.

Acum că mă uit în urmă, îmi dau seama că, timp de ani de zile nu am înţeles nimic.

Nu îmi pare deloc rău de toţi anii în care m-am împrietenit la sânge cu motoarele de căutare şi optimizarea SEO. În schimb, îmi pare rău că nu am investit în publicitatea pe Facebook atunci când am avut primele resurse economice, când lucram şi câştigăm constant 1000 şi ceva de euro pe lună.

Ca să fac o comparaţie, gândiţi-vă la toţi cei care caută succesul înregistrând un domeniu gratuit wordpress.com sau blogger.com

Da, încă există persoanele astea! Aşa eram şi eu la 20 şi ceva de ani.

Câştigam destul de bine, dar niciun euro din salariul meu nu mergea în buzunarele lui Zuckerberg.

Dacă la acea vreme aş fi investit 50 de € pe săptămână în Facebook Ads:

  • azi aş avea sute de mii de like-uri, o pagină verificată şi aş câştiga mii de euro pentru fiecare colaborare pentru că aş fi deja un brand
  • newsletter-ul meu ar conţine zeci de mii de înscrişi deja de câţiva ani, iar produsele lansate de mine ar genera numere de te ia ameţeala
  • aş fi evitat să îmi petrec ultimii 3-4 ani de zile învăţând Facebook Ads.
  • cu timpul pe care îl aveam la dispoziţie pentru cursuri şi campanii de afiliere, aş fi strâns o avere până acum.

Ştii, e ca şi cum te trezeşti la 30 de ani, te uiţi în oglindă şi vezi că ai pus puţină burtă, ca un adevărat antreprenor în serie.

De mai multe ori mi-am spus „Trebuia să te gândeşti mai devreme„.

Mâine, „mai devreme” înseamnă azi, deci stai liniştit că încă mai ai timp să te ocupi de viitor.

Ah, îţi spuneam mai devreme ce credeam eu…şi de fapt nu e aşa.

Mă gândeam că dacă mă ocup bine de SEO, economisesc o grămadă de bani. Ca şi cum mi-aş face singur tortul în bucătăria proprie şi nimeni nu îmi poate fura nicio felie.

Ceea ce nu ştiam e că investiţia în acel SEO era un asset mult mai scump decât banii.

Da! vorbesc tocmai de timp.

Mi-au luat multe luni să trec prin SEO de la 0 la 100. O minunată investiţie de timp.

Problema e că apoi au trecut ani ca eu să trec prin SEO şi de la 100 la 200. O proastă investiţie de timp.

De cele mai multe ori, aşa se întâmplă: lansezi un blog sau o afacere online, te poziţionezi bine cu keywords potrivite, iar traficul tău creşte de 1000 de ori şi banii încep să apară.

După o vreme, nu mai găseşti alte cuvinte cheie potrivite pentru afacerea ta, capabile să îţi menţină în viaţă tendinţa în creştere şi euforia asociată.

Desigur, pentur o vreme poţi să te bazezi pe nişte cuvinte cheie de tip longtail.

Dacă acum apari în rezultate cu „Îngheţată Timişoara”, poţi investi timp pentru a apărea şi cu „Cea mai bună îngheţată din centrul Timişoarei”. Poate vei vinde câteva sute de îngheţate în plus, dar acest lucru chiar îţi va schimbă viaţa pentru totdeauna?

Binenţeles că nu.

Vei trece de la 3500 de vizite la 3700-3800. Acest lucru se întâmplă des în SEO.

Nu am ajuns încă la 40 de ani, dar îmi imaginez că e acelaşi lucru ca şi atunci când te îmbeţi la 40 de ani. Eşti euforic cât cuprinde, dar nu mai e aceeaşi emoţie ca şi atunci când aveai 20. A doua zi te vei simţi groaznic şi, mai rău de atât, vei fi însoţit de acea nostalgie a vremurilor bune.

Ajungi în punctul de saturare, aşa cum se întâmplă cu foarte multe bloguri. Ajungi în punctul în care ai două posibilităţi: ori ţinteşti cuvinte cheie profesionale care generează 300-500 de căutări pe lună, ori keywords cu câteva mii de căutări de genul „cum să devii imediat bogat pe internet.

În primul caz investeşti săptămâni pentru a scrie articole noi pentru victoria ta, în al doilea ajungi să vinzi oale.

Vă spun cum am făcut şi fac eu (pentru mine, dar mai ales pentru clienţii mei):

  • Campanii de Facebook Advertising pentru promovarea articolelor
  • Campanii de Facebook Advertising pentru a creşte numărul de like-uri al paginii
  • Campanii de Facebook Advertising pentru a creşte numărul de like-uri la articole
  • Campanii de Facebook Advertising pentru Lead Generation pe fanii paginii
  • Campanii de Facebook Advertising pentru Affiliate Marketing

Acum am în jur de 2-4 înscrişi pe zi la newsletterul blogului, iar acest lucru se întâmplă pentru o treime datorită muncii de SEO şi pentru două treimi datorită Facebook.

Faţă de acum câţiva ani cred că am înţeles ceva important despre Facebook Ads, lucru care mi-a schimbat complet perspectiva.

E un lucru banal, dar nu e banal. Nu ştiu dacă înţelegi, dar lasă-mă să îţi spun despre ce e vorba:

Atunci când faci o investiţie, obiectivul trebuie să fie cel de a ajunge la ROI cât mai repede.

Deşi din punct de vedere gramatical e o expresie greşită, majoritatea marketerilor din lume o folosesc.

ROI înseamnă Return on Investment. Din punct de vedere lexical, „Ajungi la Return on Investment” nu prea are sens, dar înseamnă să atingi un rezultat economic în vânzări mai mare decât costurile publicităţii.

Acum cred că e puţin mai clar.

Hai să trecem la a doua teorie greşită în care credeam: Publicitatea costă mult!

Adevărul e că publicitatea costă mult doar dacă costurile pentru trafic sunt mai mari decât veniturile provenite din vânzările generate de acelaşi trafic.

Rolul de Expert în Advertising este acela de a OPTIMIZA campaniile publicitare până când acestea devin PROFITABILE.

Publicitatea nu e scumpă ci profitabilă, dacă e făcută cum trebuie.

Ce înseamnă asta?

E o banalitate, dar e incredibil să vezi cum mii de antreprenori stau departe de Facebook Ads datorită timpului necesar pentru a învăţa să utilizeze instrumentele puse la dispoziţie.

Vrei să ştii ce am învăţat de-a lungul anilor din asta?

Că de cele mai multe ori, cele mai dificil de înţeles şi de aplicat metode sunt tocmai acelea care vor da apoi cele mai bune rezultate.

Relaţia mea cu Facebook s-a schimbat complet.

Nu am nevoie de departamentul vânzări pentru că Facebook Ads vinde pentru mine şi pentru clienţii mei, oricare ar fi produsul sau serviciul vândut.

Lansez o campanie, investesc câteva zeci de euro şi până seara ştiu dacă voi avea profit sau pierderi.

Una din cele mai mari probleme atunci când lucrezi doar cu SEO e că atunci când ai o nouă idee de afacere, lucrezi ca un sclav pe plantaţie timp de 6 luni de zile pentru a-ţi poziţiona site-ul şi doar apoi descoperi dacă site-ul tău poate da roade sau nu.

Dacă nu funcţionează, ai aruncat 6 luni din viaţa ta.

Cu Facebook Ads totul este diferit. Ai o idee de afacere, investeşti 500€ pentru a încerca mai multe „strategii de atac” şi mai multe campanii, iar în maxim o săptămână descoperi dacă afacerea funcţionează sau nu.

Dacă nu funcţionează, ai aruncat 500€.

Binenţeles că 500€ nu sunt puţini, dar ce spui dacă în schimb arunci 6 luni din viaţa ta?

Cât de bine evaluezi timpul tău? Eu, la 30 de ani am decis că timpul meu valorează 50€ pe oră…Calculează şi tu câţi bani se pierd în 6 luni de muncă.

Sper să nu te fi luat ameţeala citind monologul de până acum 😀

Până aici am clarificat câteva puncte importante în ceea ce priveşte Facebook Ads:

  • Dacă eşti la început şi nu ai niciun buget la dispoziţie, cea mai bună alegere e SEO
  • Atunci când câştigi primii bani, cel mai bine e să îi investeşti în cursuri despre Facebook Ads pentru ca apoi să începi să investeşti direct în Facebook Ads
  • Facebook Ads îţi permite să „achiziţionezi” un public diferit faţă de cel oferit de strategiile SEO
  • Când ai învăţat să faci Facebook Advertising, nu îl vei mai considera o cheltuială ci o investiţie. Publicitatea pe Facebook nu e scumpă, e profitabilă.

Să mergem mai departe şi să vorbim despre strategie.

Când am dat prima dată click pe un link care ducea la Facebook Ads Manager, am crezut că o să am nevoie de un profesionist care să îmi administreze reclamele. L-am rugat pe un amicul unui amic să mă ajute.

Nu puteam să mă gândesc la ceva mai greşit de atât. Acea persoană nu ştia nimic despre subiectul blogului meu nici despre publicul meu şi chiar mai puţin despre psihologia persoanelor care îmi „intrau în vizor”.

Prima lecţie pe care am învăţat-o este că nu poţi delega toată treaba atunci când e vorba de publicitatea pe Facebook.

Cele mai importante aspecte ale rolului tău sunt:

  • să cunoşti strategia Facebook Ads, chiar dacă nu vei fi tu cel care se ocupă de publicitatea pe Facebook
  • confruntă-te cu persoană care se ocupă de campaniile tale. Nimeni nu cunoaşte mai bine decât tine publicul tău ţintă.

Acestea sunt cele 2 motive principale pentru care, acum câţiva ani, am început să studiez despre Facebook Ads.

La vremea aceea aveam deja câteva campanii simple, dar încă nu ştiam tot pentru a putea defini o strategie completă pe care să o aplic afacerilor clienţilor.

Cu timpul, învăţând tot mai mult, am înţeles că, să faci publicitate pe Facebook e ca şi cum ai avea o foaie albă mare în faţă şi 171 de creioane colorate în mână cu care să desenezi.

Ca şi în artă, există nişte reguli pe care trebuie să le respecţi, dar mai mult, acea artă depinde de perioada istorică în care te găseşti şi de instrumentele pe care le ai la dispoziţie.

Deci ai nevoie de o metodă şi de competenţe.

Competenţele le poţi dobândi doar lansând, optimizând şi crescând tot mai mult ca dimensiune şi număr de campanii.

În 2013 lansam prima agenţie de servicii digitale. Aveam un buget pentru a găsi o persoană potrivită care să acopere rolul de Advertiser (Google AdWords si Facebook Ads) aşa că am încept să cunosc persoane. Acel buget mi-ar fi ajuns pentru a plăti profesionistul şi pentru a investi în campanii care să mă ducă repede la ROI. De fiecare dată când mă întâlneam cu cineva să discutăm despre această colaborare, îmi dădeam seama tot mai mult de lipsa de competenţe de pe piaţă.

Chiar şi cei care se prezentau ca experţi, aveau multe lipsuri în ceea ce priveşte strategia.

Uite câteva întrebări cărora nu le găseam răspuns:

  • Dacă vrei să faci retargeting, lansezi o campanie cu obiectivul click pe site sau conversie?
  • Când vrei să scalezi o campanie, care sunt limitele zilnice ale bugetului tău?
  • Dacă ai un pixel şi îţi lipseşte audienţa pe site, cum „antrenezi” pixelul să înregistreze date care să te ajute să creezi lookalike de încredere?

Acestea sunt întrebări din seria celor necesare pentru a înţelege dacă un advertiser are competenţele necesare sau nu.

Asta nu înseamnă că cine nu ştie să răspundă la aceste întrebări, nu ştie să lanseze o campanie profitabilă.

Chiar şi eu, fiind pasionat de bucătărie ştiu să produc nişte burgeri foarte delicioşi, fără să fiu bucătar.

Dar ce se întâmplă dacă trebuie să lucrezi în contexte neexplorate, dificile şi necunoscute celorlalţi?

Obiectivul meu este de a te ajuta să obţii rezultate excelente în publicitatea pe Facebook.

Înainte de a vorbi de strategie, vreau să mă asigur că ai o idee clară despre care este structura unei campanii de Facebook Ads. Ştii care e diferenţa dintre Campanie, Ad set şi Ads?

Metoda mea de a face Facebook Advertising

Următoarea secvenţă e o simplă reprezentare a metodei pe care o adopt pentru lansarea unui sistem de campanii.

Această imagine este una foarte importantă. În continuarea articolului vom analiza fiecare dintre aceşti paşi.

1) Alegerea obiectivului campaniei Publicitare pe Facebook

Poate trebuie să vinzi un produs, dar vânzarea produsului nu trebuie să fie neapărat obiectivul campaniei tale.

Lasă-mă să îţi explic mai bine.

Pâlnia de vânzare trebuie să fie structurată astfel:

a. Persoana vizitează conţinutul (articolul) pe site-ul tău
b. Persoana vizitează site-ul tău
c. Persoană se înregistrează pe site-ul tău
d. Persoana primeşte un email despre produs şi vizitează pagina de vânzare a produsului
e. Persoana cumpără acel produs

Campania ta pe Facebook ar putea avea un obiectiv diferit în funcţie de nivelul din pâlnie la care vrei să canalizezi traficul:

a. Campania are obiectivul vizite la conţinutul tău (trafic)
b. Campania are obiectivul vizite pe site-ul tău (trafic)
c. Campania are obiectivul înregistrare la site-ul tău (obiectivul conversie)
d. Campania are obiectivul vizite pe pagina de vânzare a produsului (trafic)
e. Campania are obiectivul achiziţionarea produsului (conversie)

Aceste 5 campanii au obiective diferite între ele, dar toate obiectivele duc într-o singură direcţie: cumpărarea produsului.

Care e cel mai potrivit obiectiv depinde de o serie de factori: înţelegerea propriei pieţe, rezultatele testelor pe alte campanii similare, noile tehnologii puse la dispoziţie de Facebook Ads.

EXEMPLU

În această perioadă, cu introducerea de advertising pe video, poţi obţine rezultate cu o strategie de acest tip:

Campania va fi lansată cu obiectivul „trafic” având un conţinut video în ad.

Traficul e canalizat pe o pagină de pre-vânzare care generează interes faţă de produs.

Odată ajuns aici, utilizatorul dă click pe un CTA şi ajunge pe o pagină de vânzare unde sperăm că va cumpăra produsul nostru.

Ataşăm două campanii de retargeting.

Prima este destinată celor care au vizionat mai mult de 50% din video. Obiectivul este acela de a trimite persoane pe pagina de pre-vânzare.

A două este dedicată celor care au vizualizat între 70% şi 90% din video. Acest tip de vizitator e mai „cald” faţă de cel care a vizualizat 50% deci va fi trimis direct pe pagina de vânzare.

În acelaşi mod, retargeting-ul va fi repetat şi pentru cei care au vizualizat pagina de pre-vânzare sau vânzare, dar nu au mers mai departe.

Notă: nu înseamnă că acesta e cel mai bun model pentru cazul tău specific, dar îţi recomand oricum să îl testezi.

2. Analizează amănunţit publicul ţintă al campaniilor tale publicitare pe Facebook

Atunci când lansezi o campanie, trebuie să defineşti bine publicul.

Prin public ţintă mă refer la persoanele care vor vizualiza anunţul tău, adică cea mai importantă componentă a campaniei tale.

Poţi seta campania în cel mai bun mod posibil, dar dacă publicitatea ta e vizualizată de persoanele greşite, nu vei obţine nicio conversie.

Să începem cu…începutul. Cât de mare trebuie să fie publicul tău?

Cel mai bine e să nu depăşească 10-20 de mii de persoane – asta dacă nu ştii perfect ce faci.

Acest număr este foarte general. Aşa cum spuneam mai devreme, Facebook Advertising e o materie subiectivă, iar rezultatele pot varia în funcţie de publicul ţintă şi de sector.

Dar să trecem la subiectul principal.

Cum să identifici un public ţintă ca anunţul să ajungă repede la ROI şi la un număr mare de converşii?

Să îţi cunoşti sectorul de activitate e deja ceva bun pentru tine, dar asta nu înseamnă că nu va trebui să studiezi publicul tău ţintă.

Pentru a face asta, există două strategii complementare:

a. utilizezi instrumente puse la dispoziţie de Facebook
b. cauţi online pe site-uri, forumuri, motoare de căutare externe (ex: Google, Amazon, emag)

În primul caz te vei folosi de datele puse la dispoziţie prin intermediul Insights. În imaginea de mai jos poţi vedea că publicul românesc interesat de pagina Secretele Sănătăţii este compus în proporţie de 98% din femei şi 2% din bărbaţi.

Asta e doar o mică parte din ce poţi vedea în secţiunea Insights a paginii tale.

Sfatul meu este să instalezi pixelul Facebook pe site pentru a putea folosi audienţa (împreună cu datele Google Analytics), pentru a înţelege mai bine care este publicul tău.

A două opţiune este aceea de a utiliza instrumente externe pentru a înţelege interesele publicului tău.

3. Selectează elementele de testat în campania de Facebook Advertising

Nu ştiu ce pregătire ai în ceea ce priveşte marketingul, de aceea vreau să îţi spun ceva fundamental: dacă vrei să lansezi o campanie performantă, care să dea rezultate pozitive, trebuie să testezi cât mai multe elemente.

Imaginează-ţi că ai un aprozar unde vinzi cartofi.

  •  Poţi testa cartofi albi vs. cartofi roz pentru a descoperi care se vând mai bine
  • Poţi testa preţul tuturor cartofilor tăi pentru a descoperi care produce un profit mai mare
  • Poţi testa şi comportamentul angajaţilor faţă de client: dacă angajatul zâmbeşte vinde mai mult decât atunci când e serios?

În campania Facebook sunt o mulţime de variabile pe care trebuie să le iei în considerare.

Fiecare element poate fi subiect de teste. Uite câteva exemple:

  • Obiectivul campaniei
  • Publicul ţintă
  • Poziţionarea anunţurilor (mobile, desktop, coloana din dreapta, Instagram şi chiar paginile Facebook pe care vor apărea anunţurile tale)
  • Modelul de bidding (vom vedea imediat cum funcţionează)
  • Imaginea şi textul pe care le adaugi la anunţul tău

De cele mai multe ori, să testezi toate variabilele înseamnă să investeşti o mulţime de bani. Soluţia este să testezi doar ce e cu adevărat esenţial.

4. Structurează campania în mod corect

Prima Lecţie: Pentru a efectua teste eficiente pe Facebook, singura modalitate este să izolezi elementele de testat.

Exemplu: să presupunem că tu vrei să vezi dacă vor fi mai multe femei sau mai mulţi bărbaţi interesaţi de cartofii tăi.

Cea mai bună modalitate de a face asta e să creezi o campanie, iar în campanie creezi un adset dedicat bărbaţilor. În acest adset va trebui să creezi un ad (un anunţ) cu testul şi imaginea sau filmuleţul tău de prezentare. Odată terminată editarea, duplică (clonează adsetul) modificând publicul ţintă din bărbaţi în femei.

În acest fel vei avea în aceeaşi campanie un adset dedicat bărbaţilor şi unul dedicat femeilor, iar în ambele vei avea un anunţ identic.

Bonus: când clonezi adsetul, în adsetul duplicat modifică anunţul şi înlocuieşte-l cu cel din adsetul dedicat bărbaţilor.

În acest fel, utilizând acelaşi ad în ambele adseturi, interacţiunea va creşte (like-uri, comentarii şi distribuiri vor fi în acelaşi loc) şi vei răspunde la comentarii doar la un singur ad.

Cum să faci asta? În editor, dă click pe „Introdu ID-ul postării” şi adaugă ID-ul anunţului din adsetul pentru bărbaţi.

A doua Lecţie: Facebook nu face teste A/B în diferite anunţuri din acelaşi adset.

Dacă introduci 2 anunţuri în acelaşi adset pentru a vedea care funcţionează mai bine, după puţine impresii Facebook va decide care dintre cele două este cel câştigător. Rezultatul este că după puţine minute Facebook va dedică 90% din buget anunţului „câştigător”.

Nu te baza pe aceste rezultate pentru că, pentru a înţelege care dintre cele două anunţuri are performanţe mai mari, e nevoie de mult mai multe date.

Cum să faci asta? Simplu, izolează anunţurile. Lasă câte un ad în fiecare adset.

Acelaşi lucru e valabil şi pentru poziţionare (desktop, mobile, coloana din dreapta, etc)

Dacă nu izolezi, Facebook va decide în câteva minute care e platforma căreia să îi dedice cea mai mare parte din resurse.

După cum bine înţelegi, testarea poate deveni rapid un job full-time pentru că poate lua o grămadă de timp, dar dacă vrei să obţii rezultate care se traduc în profit, atunci această treaba trebuie făcută.

Dacă vrei să testezi două anunţuri pentru femei şi bărbaţi, structura va fi următoarea:

Atenţie, bugetul se alocă separat la fiecare adset, deci operaţiunea poate deveni costisitoare.

Acesta este motivul pentru care e important să decizi care sunt elementele esenţiale de testat în cazul tău.

Bonus: Atunci când lansezi o campanie, începe prin a arăta anunţul doar audienţei tale, astfel interacţionezi rapid cu persoanele care răspund cel mai bine la anunţul tău.

După câteva minute, Facebook Ads va stabili CPC şi CPM în funcţie de valorile iniţiale.

5. Setează pixelul pentru a crea un public personalizat

Înainte de toate, ce este pixelul Facebook?

Este vorba despre o porţiune de script pe care îl introduci în site-ul tău astfel încât Facebook să îţi permită să măsori campaniile publicitare, să le optimizezi şi să defineşti mai bine publicul.

Dacă nu ţi-e clar, imaginează-ţi pixelul ca fiind un mic elf pe care îl introduci în paginile site-ului tău. Acest elf observă vizitatorii şi îţi permite să îi urmăreşti cu anunţurile tale.

Acest cod îţi da posibilitatea să creezi audienţe în funcţie de acţiunile publicului pe site-ul tău, de exemplu:

  • persoane care au vizitat blogul sau site-ul
  • persoane care au vizitat anumite paginii
  • persoane care au cumpărat un produs
  • persoane care au completat un formular, etc

Interesant, nu?

Uite ce poţi face cu ajutorul elfului Pixel:

  • poţi monitoriza anumite acţiuni completate pe site-ul tău
  • poţi vedea care sunt performanţele campaniei tale în funcţie de obiectiv
  • poţi optimiza campania în funcţie de un anumit obiectiv
  • poţi face retargeting
  • poţi crea un public lookalike

Dar să vorbim puţin despre Lookalike.

Este vorba despre un public creat de Facebook din persoane asemănătoare cu cele care fac deja parte din audienţa ta personalizată.

Ţi-e clar? Hai să intrăm puţin în detaliu.

Să presupunem că ai o audienţă personalizată ‘culeasă’ de pixelul tău…să zicem că e una formată doar din clienţi care ţi-au cumpărat produsul.

Poţi crea un public lookalike format din persoane care, în funcţie de interesele şi comportamentul lor, sunt similare cu publicul audienţei personalizate, cea culeasă deja de pixel.

Treaba pe care trebuie să o faci iniţial constă în a căuta o audienţă şi a genera conversii pe care să le urmărească elful Pixel.

Ulterior, va fi chiar Facebook cel care va analiza datele culese de pixel.

Aceste date îţi vor permite să găseşti noi audienţe (publicuri looalike) cărora să le promovezi produsele sau serviciile.

În concluzie, pixelul este o resursă extraordinară pe care să o foloseşti pentru a dimensiona şi scala campaniile cu scopul de a găsi noi clienţi.

Pixelul, la prima vedere poate părea un cod simplu, însă e mult mai complex decât pare.

Mai devreme am spus că pixelul e ca un elf care observă paginile site-ului tău. Ştiu că e o metaforă nefericită, dar vreau să înţelegi că pixelul e ca o fiinţă care învaţă din experienţe. E un fel de inteligenţă artificială.

6. Ce să aleg între Bidding Automat şi Bidding Manual?

Una dintre întrebările pe care le aud cel mai des în ultima perioadă. Pentru a răspunde, trebuie să fie clar ce înseamnă bidding şi care e diferenţa dintre cele două modalităţi de bidding.

Să începem cu începutul, adică ce este acela bidding.

Bid este oferta pe care o faci pentru a-ţi adjudeca vizualizarea anunţului tău înaintea altor anunţuri. Facebook funcţionează ca o licitaţie intergalactică.

Fiecare advertiser alege suma pe care o poate plăti pentru ca propriul anunţ să fie vizualizat. Putem spune că cine face oferta cea mai mare câştigă şi obţine vizualizarea.

Acest model este doar o semplificare. Modelul este mult mai complex, dar nu ne pierdem în amănunte matematice.

Ce trebuie să ştii e că fiecare utilizator Facebook este victima unui număr maxim de anunţuri.

Să presupunem că utilizatorul X poate vizualiza 50 de anunţuri pe zi. Dacă sunt mii de advertiseri care vor să afişeze anunţul aceleiaşi categorii de utilizator (din care face parte şi X), e normal ca cei care câştigă afisarile să fie 50 de advertiseri cu bid-ul cel mai mare.

Ceea ce nu e clar multora este tocmai conceptul de bid.

Nu este vorba despre suma pe care o plăteşti ci suma maximă pe care eşti dispus să o plăteşti.

Dacă setezi 3€, iar advertiserul imediat după tine setează 1€, tu vei cheltui puţin peste 1€ şi nu 3€ cum ai setat.

Algoritmul din spatele calculelor este mult mai complex şi ţine cont de mai mulţi factori: feedback, pertinenţă, scorul de relevanţă, etc.

De multe ori, poţi avea un bid mai mic decât concurenţa ta, dar dacă anunţul tău este pertinent audienţei, interacţiunea şi ai un scor de relevanţă bun ar putea să îţi adjudece ţie victoria.

Hai să vedem diferenţa dintre cele două tipuri de bidding puse la dispoziţie: automat vs. manual.

Biddingul automat lasă liber rolul de a decide oferta necesară pentru a obţine cel mai mare număr de acţiuni la cel mai mic preţ.

Dacă selectezi biddingul manual, va trebui să introduci tu suma pe care eşti dispus să o plăteşti.

Bonus: biddingul manual este foarte interesant dacă eşti marketer şi ai un client care îşi permite un cost ridicat pentru găsirea de noi clienţi.

Dacă nu ai un număr satisfăcător de vizualizări, poţi mari bid-ul pentru a câştiga teren în faţa concurenţei care utilizează aceeaşi audienţă.

Dacă eşti la prima experienţă, te sfătuiesc să începi cu biddingul automat.

Biddingul manual este potrivit în general din două motive: poţi cheltui mai puţin şi poţi bate concurenţa plătind mai mult.

Dacă alegi a doua strategie, cea în care bid-ul tău este mare, te sfătuiesc să setezi de cel puţin 2-3 ori mai mult decât îţi recomandă Facebook.

Aminteşte-ţi: nu vei cheltui acea sumă ci doar atât cât e nevoie pentru a-ţi adjudeca vizualizarea.

7. Cum să creezi anunţuri eficiente: copywrite, creativitate şi persuasiune

Poţi selecta publicul potrivit, cel mai bun obiectiv şi cea mai bună poziţionare, dar campania ta poate merge oricum prost.

Ingredientul care lipseşte până acum este persuasiunea.

Trebuie să generezi interes, să captezi atenţia şi să inspiri persoanele să dea click.

Dacă nu ştii să faci asta, cariera ta de advertiser se termină aici.

Gândeşte-te la un singur lucru:

Lumea nu intră pe Facebook pentru a cumpăra ci pentru a petrece timp din timpul lor liber.

Anunţurile publicitare sunt doar o plictiseală în plus, o pauză de la „momentele virale” la care participă online….asta dacă nu ştii să intervi cu un anunţ potrivit.

Persoana care vede anunţul tău trebuie să se gândească că acel anunţ este perfect pentru ea.

Dacă vinzi un piaptăn pentru câini şi, pentru a-ţi mari publicul tu pui un anunţ cu interesul „patrupede”, ai greşit complet strategia.

Primele 1000 de persoane care vor vedea anunţul tău ar putea fi stăpâni de pisici.

În acel caz scorul de relevanţă va fi foarte mic, iar cheltuielile foarte mari.

Anunţurile tale trebuie să fie potrivite pentru audienţa ta şi trebuie să captureze atenţia publicului tău ţintă.

Pentru a crea un anunţ care să încuriozeze utilizatorul, să oprească degetul de la scroll-ul impulsiv şi să îl facă să dea click pe anunţ, cel mai potrivit răspuns este copywrite-ul.

Te invit să studiezi copywrite-ul educativ. Citeşte acest articol şi acesta.

Cea mai importantă regulă pe care trebuie să o urmezi este să lucrezi mereu asupra emotivităţii persoanelor şi nu asupra logicii acestora.

Ultima frază a textului anunţului tăi trebuie să fie un CTA (Call to Action) care invită persoanele să dea click pe anunţ.

Sfatul meu este să te gândeşti mereu la dorinţele, problemele şi frustrările utilizatorilor tăi şi să concentrezi comunicarea pe aceste aspecte.

Dacă utilizezi şi imagini eficiente, ai câştigat jocul.

Fă exerciţiul următor: dă scroll pe Facebook şi încearcă să nu fii influenţat de ceva în mod special ci ţine minte tot ceea ce ţi-a atras atenţia mai mult.

Aminteşte-ţi că, într-o lume de bannere frumoase, un banner urât funcţionează mai bine.

8. Redimensionează segmentele profitabile

Dacă ai lansat o campanie în mod corect, testând diferite elemente şi identificând o audienţă bună, restul vine de la sine ca prin magie.

Curând te vei găsi în situaţia în care vrei să îţi măreşti bazele şi să scalezi campania.

Să presupunem că acum 2 zile ai lansat o campanie cu bugetul zilnic de 5€ şi de atunci îţi generează vânzări de 10€ în fiecare zi.

Dacă bugetul tău zilnic va rămâne la 5€, campania ta îşi va păstra performanţele, iar tu nu vei putea câştigă mai mult de 10€ pe zi.

Dacă cheltuieşti 5 şi câştigi 10 înseamnă că ROI este de 100%.

Asta înseamnă că dacă cheltuieşti 1000€, vei câştigă 2000€, nu?

Da şi nu!

E normal să vrei să cheltuieşti toţi banii tăi pentru a obţine o bucată de tort cât mai mare aşa că te duci la anunţul tău, ştergi 5€ şi pui 100€, 200€ sau cât îţi permiţi în acel moment.

Făcând astfel comiţi cea mai mare greşeală. Lui Facebook nu îi place mărirea bruscă a sumelor.

Dacă procedezi astfel, se pot întâmplă o mulţime de lucruri:

  • poate creşte costul clickurilor, trecând de la ROI pozitiv la ROI negativ. Acest lucru se poate întâmpla mai ales atunci când lucrezi cu margini de câştig foarte mici
  • poţi fi semnalat ca spammer şi contul tău poate fi blocat pentru totdeauna

Dacă ai în minte să cheltuieşti 2000€ pe zi, evită să faci teste cu 5€.

Cam atât despre ingineria Facebook Advertising, hai să trecem la fapte.

Mii de teste au demonstrat că bugetul unei campanii nu trebuie mărit cu mai mult de 10-30% la fiecare 2-3 zile. În acest fel, performanţele tale vor rămâne stabile.

Dacă începi cu 10€ pe zi, până ajungi la 100€ pe zi, trece mult timp. Asta e motivul pentru care advertiserii cu buget mare pornesc de la sume mari, ca 500-1000€ pe zi. În acest fel ei obţin date analizate în câteva ore.

Asta nu înseamnă că vei cheltui 500€ pe zi. După câteva ore vei putea şterge deja acele adseturi care nu aduc conversii, iar suma cheltuită în fiecare zi ar putea fi de 250€. Înseamnă că în prima seară te poţi culca deja cu câteva anunţuri pe profit.

Din păcate, această metodă nu este disponibilă oricui. Ani de teste au scos la lumină mai multe strategii pentru a scala o campanie în timp util şi fără bugete prea mari. Ce trebuie să ştii e că aceste strategii funcţionează dacă lucrezi pe audienţe mari. Mai multe despre aceste strategii vom vorbi treptat în grupul Facebook Academy | Marketing – înscrie-te si tu!

9. Continuă să testezi, rolul tău nu se termină niciodată

Nu există formule magice atunci când faci publicitate.

În Advertising se fac teste, uneori se greşeşte alteori se câştigă.

Pentru a lansa o campanie trebuie să cunoşti bine cum funcţionează Facebook Ads. Până la urmă e şi asta o ştiinţă aşa cum, pentru a juca şah trebuie să ştii regulile.

Pentru a deveni un profesionist, trebuie să înveţi de la cei mai buni, studiind strategiile şi practicandu-le până ţi se albeşte părul.

Ca în orice domeniu, trebuie să „te joci”, să greşeşti şi să înveţi din greşelile tale. Dacă eşti şi puţin inteligent, înveţi din greşelile celorlalţi.

Lasker spunea despre şah: „Când vezi o mutare bună, caută una şi mai bună”. În şah ca şi în viaţă, cine riscă poate pierde, dar cine nu riscă niciodată, pierde mereu.

Acelaşi lucru este valabil şi pentru cei care lucrează cu Facebook Ads. Chiar dacă o campanie e pe profit, nu înseamnă că nu există metode pentru a mări acel profit.

Cu alte cuvinte, continuă să testezi.

Dacă ai citit până aici, cred că ai destule informaţii cu care să începi aventura ta pe Facebook Ads.

Înainte de a te saluta, ce zici să împărtăşeşti articolul cu prietenii tăi?!

Găseşti butoanele pe partea stânga.

Te salută amicul tău online,
Alin Macsim Business Marketing Specialist

Loading...
Vrei să îţi trasez calea spre succes?Citeste mai departe...

Ai o Afacere Online sau vrei să Creezi Una?

Descoperă 350 de instrumente pe care le poţi utiliza şi tu pentru:

  • - Marketing
  • - Design & Development
  • - Productivitate
  • - Descoperă şi Învaţă

You have Successfully Subscribed!