Cum să Instalezi şi să Configurezi Corect Google Analytics

În acest ghid vom analiza filtre personalizate, obiective, panoul de control şi tot ceea ce ai nevoie pentru a înţelege cine sunt utilizatorii tăi şi ce preferinţe au.

Dacă nu şti ce este Google Analytics, faci o mare greşeală. Dacă nu l-ai instalat niciodată pe site-ul sau blogul tău, faci o greşeală foarte mare. Dacă nu analizezi niciodată datele Analytics, faci cea mai mare greşeală.

Acest ghid are scopul de a te ajuta să elimini aceste greşeli.

Vei învaţă să instalezi Google Analytics, să configurezi filtre, să stabileşti obiective, să creezi rapoarte personalizate şi ce este tabloul de bord (Dashboard).

Eşti pregătit? Să începem!

De ce să instalezi Google Analytics pe site-ul sau blogul tău

Fie că eşti un expert SEO sau abia ai lansat prima campanie Adwords sau că ai un blog de succes, ai nevoie oricum de Google Analytics.

De ce?

Pentru că ai nevoie de răspunsuri la întrebările:

  • De unde vin vizitatorii mei?
  • Ce îi caracterizează pe utilizatorii site-ului tău?
  • Care sunt cele mai atrăgătoare conţinuturi?
  • Care sunt cuvintele cheie pentru care se poziţionează site-ul tău?
  • Campaniile tale AdWords funcţionează?

Acestea sunt doar câteva din multele întrebări la care Google Analytics răspunde.

Mai mult de atât, instrumentul este gratuit.

Cum să instalezi Google Analytics

Pentru început, ai nevoie de un cont Google.

Dacă ai un cont principal pentru Gmail, YouTube sau Google+, îl poţi folosi liniştit.

În caz contrar, va trebui să creezi unul de la zero.

Odată obţinut contul Google, vizitează Google Analytics şi da click pe butonul portocaliu „Creaţi un cont”.

 

inregistrare Google Analytics

 

Dă click pe butonul „Înregistrare”

 

inregistrare Google Analytics

 

În pagina următoare va trebui să completezi informaţiile contului tău şi ale site-ului tău.

Exemplu: am un blog pe care scriu articole despre sănătate în general, care se numeşte „Secretele Sănătăţii”, deci va trebui să înregistrez aceste informaţii.

Ce trebuie să monitorizez? Site-ul web

Nume cont: Alin

Nume site web: Secretele Sănătăţii

URL site web: secretelesanatatii.com

Categoria: Sănătate

Fus orar: România

 

 

Depinde de tine cum vrei să setezi organizarea contului tău.

Google Analytics conţine ierarhii de Cont, Proprietate şi Vizualizări.

Fiecare singur cont poate avea una sau mai multe proprietăţi (adică site-uri web) şi fiecare proprietate poate avea una sau mai multe vizualizări.

Acum nu îţi rămâne decât să dai click pe „Obţine un ID de monitorizare”. Te sfătuiesc să laşi bifa activă la toate celelalte setări.

 

 

Se va deschide un popup cu Termeni şi Condiţii. Acceptă şi mergi mai departe.

Am ajuns aproape la final!

Ultimul pas pe care trebuie să îl completezi este să copiezi codul de monitorizare şi să îl introduci în toate paginile site-ului tău.

 

 

Instalarea codului depinde de tipul site-ului, de template şi de platforma pe care o utilizezi.

În WordPress, ai trei moduri pentru a instala codul de monitorizare:

  • Adaugă codul în fişierul header.php (Aspect > Editează > header.php) imediat înainte de tag-ul. Atenţie, foloseşte această metodă în child theme!
  • Unele teme premium au zone specifice în interiorul paginii de configurare unde e posibil să introduci codul de monitorizare.
  • Cu ajutorul unui plugin

Cele mai bune pluginuri WordPress pentru instalarea Google Analytics sunt:

Ambele sunt intuitive şi îţi permit să conectezi uşor contul de Google Analytics fără să trebuiască să copiezi codul de monitorizare.

Urmează procedura şi vei vedea cât e de simplu.

Pentru celelalte tipuri de site-uri vei găsi informaţiile de instalare a codului aici.

Notă: Dacă nu eşti sigur de ce ai făcut, te sfătuiesc să utilizezi extensia Chrome: Tag Assistant. Îţi permite să verifici dacă ai dus totul la bun sfârşit.

În orice caz, nu te îngrijora. Vei putea găsi în orice moment codul de monitorizare în secţiunea „Informații de urmărire” în coloana „PROPRIETATE” a secţiunii de Administrare din Google Analytics.

 

 

Acum eşti pregătit să faci lucruri măreţe 🙂

Configurează Google Analytics

Primul lucru pe care va trebui să îl faci este să creezi două afişări în plus faţă de cea creată automat de Google.

De ce?

O vizualizare îţi va permite să efectuezi toate testele dorite, fără să te îngrijorezi de erori.

Filtrele şi obiectivele trebuie testate mai întâi în această vizualizare pentru a evita surprize neplăcute.

Cealaltă va fi cea definitivă unde vei avea totul perfect în ordine.

Vei utiliza afişarea de bază pe post de backup. În caz că întâmpini probleme, vei avea la dispoziţie datele originale. Aminteşte-ţi doar că această vizualizare nu trebuie să aibă niciun fel de filtru.

 

Să creezi o vizualizare e foarte simplu. Tot ce trebuie să faci e să urmezi paşii de mai jos:

  • Vizitează secţiunea de „Administrator”

 

 

  • Dă click pe „Toate datele privind site-ul” apoi pe „Creaţi o nouă afişare”

 

 

  • Adaugă un nume pentru vizualizare şi setează un fus orar, apoi dă click pe „Creaţi o vizualizare”

Simplu, nu?

Cum să obţii datele demografice şi interesele

Google Analytics este un instrument ideal pentru a înţelege cine sunt vizitatorii tăi.

Pentru acest motiv, una dintre primele lucruri pe care trebuie să le faci este să obţii datele relative vârstei, sexului şi intereselor publicului tău.

Cu aceste date vei putea face multe lucruri, printre care şi:

  • crearea de segmente
  • remarketing
  • teste A/B

Urmează aceşti paşi simpli:

  • Vizitează secţiunea de „Administrator”
  • În coloana proprietăţii dă click pe „Setările proprietăţii”
  • În secţiunea „Funcţii de Publicitate” setează „Activați rapoartele privind criteriile demografice și categoriile de interese” pe „Activat” şi salvează

 

 

  • Acum vizitează secţiunea „Rapoarte”
  • Click pe „PUBLIC” > „Date demografice” > „Prezentare generală”
  • Apasă pe butonul albastru „Activaţi”
  • Voila’!

 

 

Conectează Google Analytics şi Google Search Console (vechiul Webmaster Tool)

Multe cuvinte cheie care aduc vizitatorii pe site-ul tău sunt „not provided”, asta pentru că Google protejează intimitatea termenilor de căutare utilizaţi de vizitatorii tăi.

Google Search Console îţi permite să descoperi câteva din aceste cuvinte cheie.

Mai mult de atât, această conexiune e utilă pentru SEO.

Căutare internă în site

E important să ştii ce anume caută persoanele în interiorul site-ului tău.

Toate site-urile ar trebui să aibă o bară de căutare. Dacă site-ul tău nu are aşa ceva, foarte urât din partea ta 😉

Prin intermediul căutărilor pe site-ul tău, poţi obţine informaţii importante cum ar fi:

  • Intenţia utilizatorului: De ce se află pe site-ul tău? Ce vrea să găsească? A găsit ce căuta?
  • Eficienţa navigării: Site-ul tău e organizat corect? De ce ar căuta ceva ce e uşor de găsit?

Urmează aceşti paşi şi vei putea vedea termenii de căutare de pe site-ul tău, direct în contul de Google Analytics:

  1. Selectează afişarea în care să setezi căutările pe site
  2. Vizitează secţiunea de setări ale vizualizării
  3. Setează „Urmărirea Căutării pe site” pe ACTIVAT
  4. Introdu parametrul de căutare. Pentru a-l găsi, efectuează o căutare pe site-ul tău!

Litera sau cuvântul dinaintea expresiei de căutare este ceea ce trebuie să introduci.

De exemplu, am căutat „seminţe de chia” pe site-ul Secretele Sănătăţii, iar url-ul rezultat este „http://secretelesanatatii.com/?s=seminţe+de+chia„. Înainte de „=seminţe+de+chia…” este litera s.

În unele site-uri vei avea litera q, în altele poţi avea cuvinte ca şi „query” sau „search”

5) Salvează

 

 

De acum înainte, pentru a vizualiza căutările, vizitează secţiunea Rapoarte > Comportament > Căutare pe site

 

 

Filtre

Filtrele îţi permit să limitezi şi să modici datele care sunt incluse într-o vizualizare. Există filtre presetate şi filtre personalizate, deci posibilităţile sunt infinite.

În pasajul următor îţi voi face o listă cu cele mai utile filtre:

– Exclude adresa ta IP din trafic (altfel, printre vizite vei apărea şi tu)

Cum să faci asta?

1) Vizitează secţiunea de „Administrare”, iar în coloana Vizualizare, dă click pe „Filtre”
2) Apasă pe butonul „+ Adăugaţi un Filtru”
3) Numele filtrului: Exclude adresă IP
4) Lasă tipul filtrului pe Predefinit
5) Selectează tipul filtrului: Excludeţi
6) Selectează o sursă sau o destinaţie: trafic de la adresele IP
7) Selectează o expresie: care conţin
8) Introdu adresa ta IP (caută cu Google „what is my ip address” şi o vei găsi)
9) Salvează!

 

 

O altă modalitate pentru a exclude propriile vizite din datele Google Analytics este prin utilizarea extensiei Chrome „Google Analytics Opt-out Add-on

– Analizarea comportamentului unui subdirector (/blog, /magazin, /categorie, etc)

Să presupunem că vreau o vizualizare destinată exclusiv analizei unei secţiuni a site-ului. De exemplu: secretelesanatatii.com/magazin

  1. Creez o vizualizare
  2. Vizitez „Administrare”
  3. În coloana Vizualizare selectez „Filtre”
  4. Click pe „+ Adăugaţi un Filtru”
  5. Numele filtrului: Magazin
  6. Tipul filtrului: default
  7. Includeţi numai > trafic spre subdirectoare > care conţin
  8. Subdirector: /magazin
  9. Confirmă filtrul
  10. Salvează

Notă: De default, filtrele vor fi aplicate vizualizării în ordinea în care au fost create, deci asigură-te că setezi corect această ordine. Pentru a face asta, vizitează Filtre, lângă butonul „+Adaugă Filtru” vei găsi opţiunea „Setează ordinea filtrelor”

În acest caz, pe primul loc voi pune „Exclude adresa IP”, iar pe locul doi „Magazin”.

Dacă ai un blog, iar mulţi din vizitatori ajung aici de pe reţelele de socializare, mai ales de pe Facebook, atunci va fi util să ai o vizualizare filtrată pentru Facebook ca şi referral.

Uite ce trebuie să faci:

  1. Creează o vizualizare nouă
  2. Vizitează „Administrare”
  3. Click pe filtre sub coloana „Afişare”
  4. + Adăugaţi un Filtru
  5. Numele filtrului: vizite de pe Facebook
  6. Includeţi numai > trafic de la domeniu ISP > care conţin
  7. Domeniul furnizorului de servicii de internet: Facebook
  8. Salvează!

 

 

După cum poţi vedea, există o mulţime de filtre, trebuie doar să le găseşti pe cele de care ai tu nevoie.

Obiectivele Google Analytics

Obiectivele sunt abecedarul contului tău de Google Analytics.

Fără acestea nu poţi înţelege dacă ceea ce faci la nivel de marketing online funcţionează sau nu.

Nu vorbesc doar despre vânzări în cazul unui ecommerce; şi un magazin care face recenzii la ustensile de grădină are nevoie de obiective.

Definiţia dată de Google: „Obiectivele îţi permit să evaluezi în ce măsură site-ul sau aplicaţia ta realizează obiectivele prefixate. Un obiectiv reprezintă realizarea unei acţiuni care se numeşte conversie şi care contribuie la succesul activităţii tale.”

Acum că îţi este mai clar, să vedem câteva tipuri de obiective pe care le poţi seta:

  • Destinaţia: un obiectiv de destinaţie este atins atunci când un utilizator ajunge pe o anumită pagină, de exemplu pagina de mulţumire atunci când a completat o comandă sau după ce a introdus propriile date pentru înscrierea la newsletter.
  • Durata: când un utilizator petrece pe site o perioadă de timp predefinită, de exemplu 5 minute.
  • Pagini pe sesiune: când un utilizator vizualizează sau încarcă un anumit număr de pagini ale site-ului.
  • Eveniment: o acţiune specifică din partea vizitatorului, ca vizualizarea unui video, descărcarea unui PDF sau click pe un buton anume.

Obiectivul Destinaţie

Exemplu: pe site-ul Secretele Sănătăţii, cititorii se pot înscrie la newsletter pentru a primi cele mai noi conţinuturi, dar şi oferte de la parteneri.

În consecinţă vreau să configurez un obiectiv de destinaţie deoarece vreau să ştiu câţi utilizatori completează formularul de înscriere.

  1. Vizitez pagină de „Administrare”
  2. Mă asigur că am selectat contul, proprietatea şi vizualizarea potrivite
  3. În coloana Afişare, dau click pe Obiective
  4. + Obiectiv nou
  5. Setez un obiectiv personalizat
  6. Aleg un nume pentru obiectiv şi selectez Destinaţie
  7. La detaliile obiectivului selectez „Egal cu” şi introduc adresa URL a paginii de monitorizare „Mulţumesc pentru înscriere”, adica ceva de genul „/multumesc-pentru-inregistrare/”
  8. Confirm obiectivul şi salvez

 

 

Ai posibilitatea să setezi o valoare economică obiectivului tău şi chiar şi o canalizare.

Valoarea economică depinde de tine şi de afacerea ta, tu decizi cât valorează înregistrarea la newsletter-ul tău sau completarea unei comenzi.

Setarea unei canalizări e puţin mai complexă, dar este utilă în cazurile în care există un traseu specific din partea unui utilizator, pentru a ajunge la o conversie. Te ajută să înţelegi în ce punct din acest traseu au loc cele mai multe abandonări.

Exemplu: un funnel pentru ecommerce (coş de cumpărături > alegerea metodei de livrare > plata > confirmarea comenzii).

Obiectivul Durată

Acest obiectiv îţi permite să analizezi nivelul de implicare a utilizatorilor.

Cu cât e mai mare, cu atât creşte posibilitatea ca o persoană să îţi vândă sufletul 😉

Pentru a crea acest obiectiv, procedura este asemănătoare cu cea a obiectivului destinaţie.

  1. +Adaugă Obiectiv
  2. Obiectiv personalizat
  3. Nume obiectiv: Timp pe site mai mare de 5 minute
  4. Tipul obiectivului: Durată
  5. Durată: mai mare decât – 5 minute
  6. Salvează!

 

 

Obiectivul Pagini/Ecrane pe sesiune

Şi acesta este tot un obiectiv de implicare. Cu cât un vizitator navighează mai mult pe site-ul tău, cu atât e mai mare posibilitatea să îţi devină fidel.

Alege tu un număr minim de pagini care trebuie vizualizate în timpul unei sesiuni.

Aceeaşi procedură ca şi la celelalte obiective. Ai devenit deja expert!

 

 

Acum că ai setat toate obiectivele de care ai nevoie, le poţi vedea în aproape toate rapoartele pentru a putea efectua o analiză completă a performanţelor site-ului tău.

Configurarea contului tău de Google Analytics se încheie aici. Complimente dacă ai ajuns până în acest punct.

Acum urmează partea distractivă!

Înainte de a vorbi despre rapoartele standard, aş vrea să enunţ câteva definiţii mai importante pe care le vei găsi în panoul Google Analytics:

  • Sesiune: e un grup de interacţiuni din partea unui utilizator în site-ul tău, într-o anumită perioadă de timp. O singură sesiune poate conţine mai multe vizualizări de pagină, evenimente şi chiar tranzacţii.
  • Hit: este o interacţiune a utilizatorului cu site-ul tău (click, vizualizare de pagină, etc)
  • Frecvenţa de abandon: procentul sesiunilor în care utilizatorul abandonează site-ul la prima pagină vizualizată (nu e un semn bun)
  • Vizualizări de pagină: numărul total de vizualizări ale unei determinate pagini, într-o determinată perioadă de timp. Aici sunt incluse şi vizitele repetate pe aceeaşi pagină.
  • Segment: un segment îţi permite să izolezi subsisteme specifice de trafic în rapoartele standard. De exemplu, cu segmentele poţi vizualiza doar utilizatorii care provin din Cluj sau din Olanda.
  • Durata medie a sesiunii: e vorba de timpul mediu pe care îl petrece vizitatorul pe site-ul tău

Rapoarte standard Google Analytics

De fiecare dată când vei intra în contul tău, va fi afişat un raport „Public” care face parte din rapoartele standard oferite de Google Analytics.

Rapoartele standard pot fi un bun punct de plecare pentru analizarea profilului vizitatorilor tăi, din punct de vedere al zonei geografice, al datelor demografice, sociologice sau comportamentale.

Vei putea găsi şi indicatoarele potrivite pentru explorarea noilor oportunităţi de afaceri pe canale performante, dar încă nesolicitate de marketing, vei putea înţelege ce strategii funcţionează şi ce nu funcţionează.

Raport Public

Acest raport îţi spune tot ceea ce vrei să ştii despre cine sunt vizitatorii tăi.

Vei putea vizualiza vârsta şi sexul (Date Demografice), de unde vin (Date Geografice), care sunt interesele lor (Interese) şi ce tehnologie utilizează pentru a-ţi vizita site-ul (Tehnologie şi Mobile).

 

 

Raport Achiziţie

Vei putea descoperi cum ajung utilizatorii pe site-ul tău (Tot traficul) şi canalele prin care ajung ( Achiziţie > Prezentarea generală).

Vei putea învăţa totul despre traficul care provine de la reţelele de socializare (Social)

Vei putea conecta Google Analytics şi Adwords pentru a şti mai multe despre campaniile tale pe Google.

 

 

Raport Comportament

Acest raport te ajută să înţelegi care sunt cele mai bune pagini ale site-ului tău (Comportament > Toate paginile) şi cele mai bune landing pages (Comportament > Pagini de destinaţie).

În plus, vei putea vedea cât de rapid este site-ul tău (Viteza site-ului) şi vei putea primi sugestii de la Google pentru creşterea vitezei (Viteza site-ului > Sugestii privind viteza).

 

 

Raport Conversii

Dacă ai setat obiectivul acestui raport, vei putea vedea câte conversii au avut loc (Conversii > Obiective > Prezentare generală) şi traseul pe care l-au făcut vizitatorii pentru a ajunge aici (Conversii > Obiective > Flux de Obiective)

 

 

În mod normal, perioada de timp luată în calcul pentru rapoartele standard e de 30 de zile, dar o poţi schimba în orice moment cu ajutorul meniului vertical din partea dreaptă sus.

 

 

Tablourile de Bord sau Dashboards

Tabloul de bord este o colecţie de widgeturi care îţi permit să vizualizezi rapid toate datele.

Tablourile de bord sunt comode pentru că îţi permit să creezi scurtături către toate datele importante.

Pentru a accesa Tablourile de bord, trebuie să dai click pe „PERSONALIZARE > Tablouri de bord” în meniul din stânga.

 

Atât pentru rapoarte cât şi pentru tablourile de bord, ai posibilitatea să creezi versiuni personalizate pentru exigenţele tale, dar mai important e că nici nu trebuie neapărat să le creezi tu de la zero.

Soluţiile de care ai nevoie se găsesc în Google Analytics Solution Gallery.

În această galerie vei putea găsi panouri de control, rapoarte şi segmente create de cei mai buni experţi de Analytics.

În detaliu, îţi recomand aceste două pachete:

dar opţiunile sunt într-adevăr multe!

Ultimul lucru de care ai nevoie este un banner pentru acceptarea Politicii de Utilizare Cookies pe site-ul tău, pentru a nu avea probleme cu legislaţia în vigoare.

Şi uite că am ajuns la final!

Acum ai toate cunoştinţele necesare pentru a avea un cont de Google Analytics corect configurat, lucru important pentru a înţelege cum merg afacerile tale online şi pentru a şti cine sunt acele persoane care îţi vizitează site-ul. Astfel vei înţelege cum să găseşti noi oportunităţi.

Spune-mi într-un comentariu cum te-ai descurcat cu setarea contului de Google Analytics!

Te salută amicul tău online,
Alin Macsim Business Marketing Specialist

 

Loading...
Vrei să îţi trasez calea spre succes?Citeste mai departe...

Ai o Afacere Online sau vrei să Creezi Una?

Descoperă 350 de instrumente pe care le poţi utiliza şi tu pentru:

  • - Marketing
  • - Design & Development
  • - Productivitate
  • - Descoperă şi Învaţă

You have Successfully Subscribed!